Gezondheid

Vitamine D: zonneschijn het hele jaar door!

vitamine D

Vitamine D, of calciferol, is bekend om zijn gunstige effect op de botstructuur en werd voor het eerst gedefinieerd als een eenvoudige vitamine. Aangezien vitamine D echter hoofdzakelijk door ons lichaam wordt aangemaakt bij blootstelling aan zonlicht, wordt het nu geclassificeerd als een hormoon. Het heeft vele rollen en zelfs vandaag blijft het ons verrassen met zijn veelzijdigheid. 

Vitamine D: chemische eigenschappen

Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine, wat betekent dat zij wordt opgeslagen in vet en in de lever om naar behoefte te worden afgegeven. Het wordt in twee vormen opgesplitst: vitamine D2 (ergocalciferol) en vitamine D3 (cholecalciferol). Deze varianten verschillen vooral in hun oorsprong: D2 wordt geproduceerd door planten, terwijl D3, de meest effectieve vorm, in de huid wordt gesynthetiseerd onder invloed van ultraviolette stralen (UVB). In mindere mate wordt het ook aangetroffen in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong.

Belangrijkste bronnen van vitamine D

De zon

Zoals u hebt gehoord, is zonlicht de belangrijkste bron van vitamine D. Talrijke studies hebben aangetoond dat het blootstellen van uw armen, handen en gezicht aan de zon gedurende 15 tot 30 minuten per dag voldoende is om 80% van de benodigde vitamine D te leveren. Dat is alles wat nodig is om de voordelen van deze kostbare vitamine te krijgen. De hoeveelheid vitamine D die wordt aangemaakt hangt natuurlijk af van de hoeveelheid zonlicht, de frequentie van de blootstelling en verschilt van persoon tot persoon, afhankelijk van leeftijd en huidpigmentatie. Het is dus moeilijk om in ons land geen tekorten te hebben, vooral in de winter. Voedingssupplementen zijn een uitstekend alternatief ! Zij bestaan in verschillende vormen (capsules, tabletten, druppels), maar het is de olieachtige vorm van vitamine D3 (druppels) die zichtbaar beter door het lichaam wordt geassimileerd.

Voeding

De meeste vitamine D is afkomstig van de zon, dus er zijn relatief weinig voedingsbronnen. De voedingsmiddelen die de meeste vitamine D bevatten zijn

  • plantaardige oliën: kabeljauwleverolie, walnootolie, koolzaadolie
  • vette vis: haring, makreel, sardines, zalm, paling, forel, zwaardvis;
  • zuivelproducten: margarine, kaas, boter
  • eieren, vooral de dooier;
  • slachtafval zoals nieren en lever
  • pure chocolade;
  • paddenstoelen;
  • bepaalde graanproducten

Vitamine D en zwangerschap

Zwangere vrouwen hebben vaak een tekort aan vitamine D, dat nodig is voor de vorming van de botten van de baby. Maar dat is nog niet alles! Het is bewezen dat een hogere inname dan de huidige aanbevelingen het risico op zwangerschapsdiabetes, pre-eclampsie of postpartumbloeding vermindert. Deze inname vermindert ook sterk het risico op een baby met een laag geboortegewicht (foetale hypotrofie) of op de ontwikkeling van rachitis, een groei- en botvormingsziekte. Onze kleine tip: als u zwanger bent of borstvoeding geeft, zorg er dan voor dat u een optimaal vitamine D-niveau behoudt voor u en uw baby.

Nut van supplementen voor kinderen

Vitamine D is verbonden met vele functies in het lichaam. Door te zorgen voor de aanwezigheid van voldoende calcium draagt het bij tot de mineralisatie van botten, tanden, gewrichten en spieren. Het is een vitamine die absoluut noodzakelijk is voor de groei van een kind, aangezien de calciumbehoefte bijzonder hoog is vanaf de geboorte tot het einde van de adolescentie. Het ondersteunt ook het immuunsysteem van het kind door een natuurlijke weerstand tegen winterinfecties te bieden. Helaas bevatten moedermelk en voeding te weinig en worden zuivelproducten niet systematisch verrijkt met vitamine D. Om nog maar te zwijgen van het feit dat het beter is uw kind niet aan te veel zonlicht bloot te stellen... Zoals u ziet, is het risico op een tekort aan vitamine D bij kinderen zonder een aan zijn behoeften aangepast supplement zeer groot. Voordat u uw kind een supplement geeft, moet u uw kinderarts om advies vragen om elk risico van overdosering te voorkomen.