Spring in 't Veld, de gids voor het gezin en voor kinderen in België

Carcassonne: het klassieke tegelspel

Gepubliceerd op 16/06/2021 Gepost door Jess
Carcassonne

Hoe speel je?

Carcassonne, een stad in het zuiden van Frankrijk, beroemd om zijn unieke vestingwerken. In dit spel is het uw taak om de regio rond Carcassonne te ontwikkelen. Daartoe plaatst u uw counters op de wegen, in de steden, abdijen en weiden. Om te winnen moet je optimaal gebruik maken van je dieven, ridders, monniken en boeren!

1. installatie

Plaats de starttegel in het midden van de tafel. Schud de overgebleven stenen en leg ze in een paar stapels met de afbeelding naar beneden, toegankelijk voor alle spelers.

Plaats het scorebord aan de rand van het speelveld. Elke speler kiest een kleur, neemt 6 pionnen van die kleur, en plaatst de 7e op het 0-veld van het scorebord.

Wijs de eerste speler aan.

Het spel kan beginnen...

2. Het spel

Het doel van het spel is om de meeste overwinningspunten te behalen.

Elke speler speelt om de beurt met de klok mee.

Elke beurt gaat als volgt:

Kies een steen van één van de stapels.

Plaats deze tegel naast een of meer andere tegels, zodat hij het landschap en de illustratie voortzet. Er kan geen onderbreking in het landschap zijn.

Je kunt een speelfiguur op de zojuist gelegde tegel plaatsen op een bepaalde plaats: op een weg, in een stad, in een weiland, of op een abdij. Elke locatie heeft een andere manier om overwinningspunten te scoren. Je kunt nooit een meeple plaatsen in een gebied waar er al een staat.

Tenslotte, als je door het plaatsen van je tegel een (of meer) gebied(en) met Meeples hebt voltooid, ga je verder met het aftellen van deze gebieden, dan gaan de betreffende Meeples terug naar hun eigenaars.

Een weg is voltooid wanneer beide uiteinden naar een dorp, stad, abdij of lus leiden. Elke tegel op een weg levert 1 punt op.

Een stad is compleet als ze omringd is door een muur, zonder gaten. Elke voltooide stadstegel levert 2 punten op, plus 2 punten voor elk wapenschild in de stad.

Een abdij is compleet als deze volledig omringd is (ook diagonaal, dus met 8 tegels). De abdijtegel levert 1 punt op, plus 1 punt voor elke tegel eromheen (dus maximaal 9).

Boeren (pionnen die in een weide staan) worden nooit teruggevonden tijdens het spel, en de telling wordt gedaan aan het einde van het spel. Om dit te onthouden, plaats de meeples in de liggende weiden.

Merk op dat, als het niet mogelijk is om een meeple in een reeds bezet gebied te plaatsen, gebieden met meeples er tijdens het spel bij kunnen komen. In dat geval krijgt de speler(s) met de meeste meeples in dat gebied alle punten.

3. Einde van het spel

Het spel eindigt aan het einde van de beurt van de speler die de laatste steen legt... Er zijn nog wat punten te verdienen:

Scoor punten zoals gewoonlijk voor wegen en abdijen, zelfs onvolledige. Onvolledige steden krijgen slechts de helft van de gebruikelijke punten.

Tenslotte krijgt elk weiland 3 punten voor elke aangrenzende complete stad.

De speler met de meeste punten wint het spel.

Jess' mening

Carcassonne is een grote klassieker. Het is, persoonlijk, een van de eerste hedendaagse bordspellen die ik speelde, en ik speel het nog steeds! Ondanks zijn eenvoud heeft Carcassonne zijn deel aan moeilijke keuzes: waar plaats je je tegel? Is het beter om een meeple in de stad of op de weg te plaatsen? Zal ik mijn tegenstanders ergeren? Maak ik mijn stad nu af, of laat ik hem groeien? Moet ik mijn laatste meeple plaatsen? Wanneer begin ik met het plaatsen van meeples in de weiden?

Laten we er niet omheen draaien (haha!), Carcassonne is een essentieel familiespel, toegankelijk voor kinderen vanaf 7-8 jaar, en altijd een plezier voor volwassenen.

Carcassonne is niet alleen de klassieker : het is een hele reeks, met uitbreidingen voor het basisspel, standalones (d.w.z. dozen die apart gespeeld kunnen worden, met iets andere regels)... En onlangs, een speciale 20 jaar editie, met (licht) verbeterd materiaal en enkele uitbreidingen. De perfecte gelegenheid om opgewonden te raken.

Gelukkige verjaardag, Carcassonne!

Technische gegevens

Leeftijd : 7 jaar


Duur : 35 min


Aantal spelers: 2 tot 5


Auteur : Klaus-Jürgen Wrede


Illustraties: Anne Pätzke en Chris Quilliams


Uitgever: Z-Man Games


Foto's/afbeeldingen (c) Gigamic





Andere artikels In de rubriek Spellen / speelgoed

Ouisticlic

Ouisticlic : op weg naar een foto safari

"Houd je ogen open en camera's bij de hand! Hier gaan we voor een eenvoudig observatiespel voor het hele gezin, in het favoriete universum van de kinderen!"

Lees meer
Trails of Tucana

De sporen van Tucana : avontuur in onbekend land

Tucana is een verzameling van kleine, weinig bekende eilanden, bezaaid met vreemde wezens en de overblijfselen van oude culturen. De spelers moeten een netwerk van paden aanleggen om de bewoners tussen de eilanden te laten bewegen en hen gemakkelijk toegang te geven tot zoveel mogelijk bezienswaardigheden.

Lees meer