Spring in 't Veld, de gids voor het gezin en voor kinderen in België

Brooddoos vol lekkers

Gepubliceerd op 29/09/2020 Gepost door Priscilla

Komt jouw kind vaak thuis met een nog half gevulde brooddoos? Hoog tijd om voor een meer gevarieerde lunch te zorgen. Want zelfs wanneer je weinig tijd hebt, kan je elke dag een lekkere, gezonde brooddoos samenstellen. Wij helpen je alvast op weg met een paar slimme tips!

Variatie

Boterhammen blijven een klassieker, maar ook hier kan je heel wat variatie aanbrengen. Kies regelmatig voor een andere broodsoort : volkoren, spelt, multigranen, rogge… Je kunt de boterhammen ook op verschillende manieren snijden : driehoekjes, vierkantjes, rechthoeken of waarom geen reepjes? Nog meer afwisseling nodig? Ga dan eens voor sandwiches, pistolets, bagels, pitabroodjes, beschuiten of wraps.

Kies minstens één keer per week voor een speciale lunch: een pastaslaatje met de pasta-overschot van de dag voordien of stukjes tomaat, mozzarella en rucola met wat olijfolie en basilicum. Ook soep kan je makkelijk meegeven naar school, bijvoorbeeld in een thermos. Op koude winterdagen kies je voor een warme versie, nu kan je nog volop experimenteren met koude soepen als gazpacho.

Geef je kind ook inspraak en laat het zelf keuzes maken. Kaas of ham? Een appel of een kiwi? Zo is de kans kleiner dat die goed gevulde brooddoos ’s avonds onaangeroerd weer terugkomt.

Gezond

Probeer ervoor te zorgen dat je kind dagelijks voldoende groenten en fruit eet. Koop snoeptomaatjes of snijd komkommers of worteltjes in hapklare stukjes.  Door verschillende soorten groenten op een saté-stokje te prikken, maak je lekkere groentenspiesjes. Hetzelfde geldt voor fruit: druiven, blauwe bessen of aardbeien gaan vlotjes naar binnen. Snijd appels of peren in stukjes en kies ook eens voor exotische vruchten als ananas of mango of gedroogd fruit zoals rozijntjes. 

Klassiek broodbeleg als kaas, salami, choco of confituur is helaas niet altijd even gezond. Experimenteer dus gerust met alternatieven als humus, gerookte zalm en guacamole of maak zelf een lekker smeersel bijvoorbeeld met platte kaas, radijsjes en wat kruiden.

Frisdranken en fruitsappen zijn echte suikerbommen. Je kiest dus best voor water of maakt zelf water met een smaakje door er bijvoorbeeld komkommer of een mix van citroen en limoen aan toe te voegen.

Extraatjes

Natuurlijk wil het oog ook wel wat. Kies voor een mooie brooddoos of versier het oude exemplaar met stickers. Een kleurrijk servet fleurt ook de binnenkant op. Steek tenslotte zo nu en dan een kaartje met smakelijk eten of grappig briefje met een mopje in de brooddoos.

Een klein koekje, een stukje chocolade, een snoepje ... af en toe mag het eens wat meer zijn. Zorg ervoor dat dit een verrassing is voor je kind, dat maakt het eens zo leuk! 
 





Andere artikels In de rubriek Gezondheid

water

Kinderen en hitte

Het is warm buiten en daar komt de volgende dagen niet meteen verandering in. Met deze tips zorg je ervoor dat je kinderen voldoende drinken.

Lees meer
Zonnebescherming

Hoe bescherm je je kind tegen de zon?

Geniet van de zon, maar met mate en vergeet vooral je zonnecrème niet!

Lees meer
Lees ook