Spring in 't Veld, de gids voor het gezin en voor kinderen in België

Kinderen en hitte

Gepubliceerd op 19/06/2017 Gepost door FB
water

Het mooie weer houdt aan en donderdag krijgen we temperaturen tot 35 graden. Wanneer het zo warm is, is het belangrijk om voldoende te drinken, zeker voor kinderen. Kinderen zijn dan wel kleiner dan volwassenen, ze zweten even veel. Hierdoor raken hun vochtreserves sneller uitgeput en lopen ze een groter risico op uitdrogingsverschijnselen. Daarom is voldoende hydratatie enorm belangrijk, zeker op heel warme dagen. 

Hoeveel moet een kind drinken?

Wanneer het erg warm is, moeten kinderen meer drinken dan ze dorst hebben. Ze gaan er dus niet altijd om vragen en daarom is het belangrijk dat jij er voor zorgt dat ze voldoende drinken doorheen de dag. Anderhalve liter water of acht grote glazen is het minimum, maar bij fysieke inspanningen, zoals bijvoorbeeld buitenspelen, zweten kinderen meer dus moeten ze ook extra drinken.

Om zeker te weten of je genoeg gedronken hebt, is het toiletbezoek een goede graadmeter. Je zou op een dag zo'n vier keer naar het toilet moeten. Is dat niet zo, dan heb je niet voldoende gedronken. 

Tips om genoeg te drinken

Wij geven nog een paar tips om ervoor te zorgen dat je kinderen genoeg vocht binnenkrijgen:

1/ Vermijd gesuikerde dranken of dranken met cafeïne. Water is en blijft de allerbeste dorstlesser. Een glaasje limonade kan, maar vervangt de minimale hoeveelheid van acht glazen water niet. 

2/ Kies best voor plat water dat niet té koud is. IJskoude dranken of dranken met bruis zijn minder vlot te drinken waardoor je er minder van drinkt. 

3/ Roep je kinderen om het uur binnen om een glas water te drinken. Maak een stempelkaart of een tabel waarop je het aantal glazen bijhoudt. Je kan ze ook een leuke drinkfles meegeven wanneer ze buiten spelen, dat maakt drinken eens zo leuk!

4/ Is je kind niet zo gek op water? Pimp het water dan met stukjes bevroren fruit. Ze maken het water extra fris, het ziet er leuk uit en ze geven hun fruitige smaak af aan het water. Rode vruchten doen het altijd goed, maar ook stukjes kiwi, appelsien of nectarine kunnen.

5/ Kinderen zijn gek op ijsjes. Maak zelf waterijsjes met ongezoet fruitsap dat je aanlengt met water. Vul de vormpjes met deze vloeistof en zet ze voor een paar uur in de diepvroes.

6/ Fruit en groenten bevatten ook heel wat water. Wat dacht je van een stuk watermeloen of frisse stukjes komkommer als vieruurtje?

(Bron : HLN.be) 

 





Andere artikels In de rubriek Gezondheid

Brooddoos vol lekkers

Leren, spelen, turnen, zwemmen ? om de schooldag door te komen hebben kinderen heel wat energie nodig. Met een goed gevulde brooddoos kunnen ze er ook na de middagpauze weer tegenaan!

Lees meer
Zonnebescherming

Hoe bescherm je je kind tegen de zon?

Geniet van de zon, maar met mate en vergeet vooral je zonnecrème niet!

Lees meer
Lees ook