Onderwijs

Tijdsverandering: 5 tips om uw kind voor te bereiden op de wintertijd

photo-1594643781026-abcb610d394f

Zoals elk jaar is de overgang naar de wintertijd een belangrijke gebeurtenis voor het hele gezin. Op 31 oktober hebben we een uur slaap gewonnen. Op het eerste gezicht lijkt dit uitstekend nieuws. Maar pas op: het kan ook de slaap van onze jonge kinderen verstoren. Hier zijn onze 5 tips om uw kind voor te bereiden op de tijdsverandering

Begin de overgang een paar dagen voor 

De slaapcyclus van jonge kinderen is kwetsbaar en delicaat. Er is maar een kleine verandering nodig om het te verstoren en het ritme van het hele huis te verstoren. Zoals elk jaar is de overgang naar de wintertijd een belangrijke stap.  

Een uur teruggaan kan het ritme van je baby drie tot vijf dagen veranderen. En dit kan invloed hebben op zijn slaap, eetlust en stemming. Om ervoor te zorgen dat deze belangrijke fase soepel verloopt, is het sterk aan te bevelen dat u vooruit plant.    

Steek je kop niet in het zand en wacht niet tot het laatste moment met je vingers gekruist. Integendeel! Neem het voortouw! Het ideale is om de overgang enkele dagen van tevoren voor te bereiden, door de bedtijd geleidelijk te vervroegen. Anticipeer op een soepele overgang!  

Maak van licht je bondgenoot 

Het is waar dat de overgang naar de wintertijd een lastige tijd is voor jonge kinderen. Het is echter veel beter beheersbaar dan zijn zomerse equivalent. We stellen het naar bed gaan uit en de dagen worden korter. 

Dus, als het bedtijd is, is het al donker. Deze duisternis stimuleert de productie van het slaaphormoon melatonine. In de zomer daarentegen moeten kinderen in slaap vallen terwijl het nog licht is en hun hersenen nog in de waakstand staan.  

Om de overgang naar de wintertijd soepel te laten verlopen, gebruikt u een dageraadsimulator wanneer u wakker wordt. Je kunt ook gewoon de lichten aan doen. Omgekeerd, zorg ervoor dat de lichten 's avonds gedimd zijn. Zo weten de hersenen van je baby dat het bijna tijd is om naar bed te gaan. 

Verander uw etenstijden 

Zoals u waarschijnlijk weet, is de maaltijd een belangrijke tijdsaanduiding voor uw kind. Om de tijdsverandering gemakkelijker te maken, moet u enkele dagen op voorhand een paar aanpassingen doen. Schuif de maaltijden geleidelijk op, te beginnen met de avondmaaltijd. 

Maak je geen zorgen als je peuter een slechte eetlust heeft. Over een paar dagen is alles weer normaal. Ter herinnering, het is essentieel om zware maaltijden vlak voor het slapen gaan te vermijden. Laat, indien mogelijk, minstens anderhalf tot twee uur liggen tussen het avondeten en het slapengaan.  

Houd het dutje tijd 

Volgens slaapdeskundigen is het het beste om na de tijdsverandering nog enkele dagen hetzelfde dutjesschema aan te houden. Op die manier zal je kleintje minder moeite hebben om de dag door te komen. 
 

Als uw kind moeite heeft om in slaap te vallen of geen dutje wil doen, raak dan niet in paniek! Moedig hem aan om te rusten en te ontspannen. U kunt dit doen door de lichten te dimmen of zachte muziek te spelen. Laat hem in zijn eigen bubbel kruipen en bijkomen! 

Behoud de slaaptijd van uw kind 

Besteed tijdens de overgang naar de wintertijd bijzondere aandacht aan de kwaliteit van de slaap van uw peuter. Door een paar voorzorgsmaatregelen te nemen, kunt u hem of haar helpen de overgang rustiger door te komen.  

Zorg er vooral voor dat je telefoon haar nachten niet verstoort. Zet uw belsignaal uit als het bedtijd is en vraag de mensen in uw omgeving om u na dit tijdstip niet meer te bellen. Wees de bewaker van zijn nachten! 

Zoals elk jaar is de overgang naar de wintertijd een echte omwenteling voor onze jonge kinderen. Om deze overgang gemakkelijker te maken, kunt u de bedtijd en de maaltijden de dagen ervoor geleidelijk naar achteren verschuiven. En bovenal, maak je geen zorgen: alles zal snel weer normaal zijn! Ben je klaar voor de tijdsverandering? Aarzel niet om het ons te vertellen in de commentaren!