Gezondheid
Sport

De voordelen van lichaamsbeweging voor kinderen

ActivitesPhysiques

Het is geen geheim meer dat kinderen door het toegenomen gebruik van beeldschermen de laatste jaren veel minder actief zijn. De sedentaire levensstijl neemt toe en de lichamelijke conditie van onze kinderen is verre van optimaal ! Overgewicht, obesitas, cardiovasculaire problemen, diabetes, stress, depressie, ... Zoveel ziekten die verband houden met het gebrek aan lichaamsbeweging. Dus hoe kunnen we dit voorkomen voor onze kinderen ? Wat zijn de voordelen van dagelijks sporten ? Hoe kan lichaamsbeweging helpen bij stressbeheer ? Wij leggen het u uit in dit artikel.
 

De voordelen van lichaamsbeweging

Zoals vele studies hebben aangetoond, heeft regelmatige lichaamsbeweging vele voordelen voor lichaam en geest. Lichaamsbeweging vermindert niet alleen het risico dat uw kleintje zwaarlijvig wordt, maar verbetert ook zijn ademhalings- en cardiovasculaire conditie, wat een positief effect heeft op zijn bloedsuikerspiegel en cholesterolgehalte. Sporten helpt uw kind zijn uithoudingsvermogen en snelheid te verbeteren, en flexibiliteit, coördinatie en evenwicht te ontwikkelen.

Intellectueel gezien vergroot regelmatige lichaamsbeweging de executieve functies, zoals plannen, problemen oplossen, beslissingen nemen en redeneren. Er zijn ook veel positieve effecten op het geheugen, de aandacht en de concentratie.

Op sociaal vlak draagt lichaamsbeweging in groepsverband of in clubverband bij tot versterking van de teamgeest, wederzijdse hulp, gezelligheid en respect voor anderen.

Op persoonlijk vlak vergroot het beoefenen van een sport het zelfvertrouwen, stimuleert het autonomie, zelfoverstijging en doorzettingsvermogen. Als het je kleintje ontbreekt aan zelfvertrouwen, zal lichaamsbeweging hem zeker helpen zich beter te voelen in zijn trainers, zowel op school als thuis.
 

Lichamelijke activiteit en stress

Sporten vermindert de stresshormonen ten voordele van andere hormonen die essentieel zijn voor ons geestelijk evenwicht: endorfine, dopamine, adrenaline, serotonine, enz. Deze kleine cocktail bevordert een goed humeur en helpt pijn, stress en angst te bestrijden. Om de voordelen te voelen, is het niet nodig een sport intensief te beoefenen. Een boswandeling, een fietstochtje met mama of een voetbalwedstrijd in de speeltuin met papa zijn net zo goed geschikt ! Het belangrijkste is om regelmatige lichaamsbeweging deel te laten uitmaken van de dagelijkse routine van uw kind. Buitenactiviteiten zijn ideaal om stoom af te blazen en zuurstof op te doen. Over zuurstof gesproken, wat is er doeltreffender dan een goede ademhaling om stress te beheersen ?

Hoe dan ook, wil de sportactiviteit doeltreffend zijn en wil Loulou van alle voordelen van een sessie kunnen genieten, dan is het van essentieel belang dat hij floreert in de sport die hij heeft gekozen. Als dat niet het geval is, dwing hem dan niet. Neem de tijd om het met hem te bespreken en stel hem  de juiste vragen. Verlies het vertrouwen niet, onze kinderen experimenteren graag ! Maar dat wist je al ! ;)