Onderwijs
Gezondheid

Angstaanvallen bij kinderen: hoe hen te helpen?

priscilla-du-preez-kgZFViswqxg-unsplash

Verlatingsangst, buikpijn, slaapstoornissen, de behoefte aan voortdurende geruststelling, weigering om naar school te gaan, enz. Een kind ervaart gedurende zijn ontwikkeling meer of minder intense angsten. Zolang dit incidenteel blijft, is er niets aan de hand. Maar als de angstaanvallen zich vermenigvuldigen en invasief worden, is het tijd om te reageren voordat de angst veralgemeend wordt.

Het is soms moeilijk een onderscheid te maken tussen een tijdelijke angst en een dieper liggend psychologisch probleem. De eerste tekenen van lijden blijven vaak onopgemerkt, omdat het kind niet altijd in staat is woorden te geven aan zijn of haar ongemak. Meestal is het een plotselinge gedragsverandering die de ouders alarmeert. Dus hoe kunnen we bepalen of zijn angst gezond is? Wat te doen in geval van een angstaanval? Wanneer moet je hulp zoeken? In dit artikel geven wij u enkele hulpmiddelen om uw kleintje te helpen zijn kalmte terug te vinden.

Angstaanvallen: wat zijn dat?

Stress is een normale fysiologische reactie van het lichaam op dreigend gevaar. Zonder dat zouden we niet in staat zijn om in een noodsituatie te reageren om onze overleving te verzekeren. Het verdwijnt zodra het gevaar geweken is. Stress is iets anders dan een angstaanval (of paniekaanval), wat een emotie van angst is waarbij het kind zeer intense lichamelijke en psychische symptomen ervaart. Het verschijnt plotseling, soms zonder bijzondere oorzaak, maar in het algemeen op bepaalde tijdstippen (bij het vallen van de nacht, bij het slapengaan, bij het naar school gaan, enz.) of na een gebeurtenis die het kind destabiliseert (verhuizing, reizen, scheiding, enz.). Een angstaanval kan dertig minuten tot enkele uren duren.

De symptomen zijn talrijk en verschillen van kind tot kind:

  • Maagpijn
  • Misselijkheid
  • Trembling
  • Koud zweet
  • Tachycardie
  • Snelle ademhaling
  • Crying
  • Pallor
  • Brok in de keel
  • Gevoel van benauwdheid

Hoe moet ik reageren als het kind een angstaanval heeft?

Als je kleintje een angstaanval heeft, blijf dan aan zijn zijde. Maak het hem gemakkelijk op een rustige en geruststellende plek. Luister naar zijn angsten zonder te oordelen. Door hem aan te moedigen zijn gevoelens onder woorden te brengen door open vragen te stellen, kan hij zijn emoties onderkennen en zelf oplossingen vinden. Als ze zich niet kunnen uitdrukken, stel dan voor dat ze een tekening maken van de situatie die hen beangstigt. Je kunt ook uitleggen wat er in zijn lichaam en hoofd gebeurt als hij een angstaanval heeft. Het is echter belangrijk zijn angsten niet te bagatelliseren of belachelijk te maken, ook al lijken ze irrationeel. Ze zijn echt voor hem en bezorgen hem pijn.

Als de angstaanval aanhoudt, kun je wat buikademhalingsoefeningen proberen. Adem diep in met hem tot de tel van vier en adem dan langzaam uit door je mond. Herhaal deze oefening tot hij/zij weer rustig is. Tijdens deze sessie kunt u ontspannende essentiële oliën verspreiden (lavendel, citroenverbena, sinaasappel, enz.). Het reukorgaan speelt een belangrijke rol bij het beheersen van emoties.

Wanneer en met wie te overleggen?

Als u merkt dat de angstaanvallen van uw kind terugkomen en de bovenstaande adviezen niet werken, kan het de moeite waard zijn een kinderpsychiater te raadplegen om de situatie te bekijken. Cognitieve gedragstherapie (CGT) is meestal de eerstelijnsbehandeling. Dit is een korte therapie met een bewezen staat van dienst bij de behandeling van paniekaanvallen, waarbij negatieve gedachten worden vervangen door nieuwe, meer realistische gedachten.

Hoe zit het met jou? Ben je vatbaar voor angst? Als het antwoord ja is, zorg dan ook goed voor jezelf, zodat je deze zware emotionele bagage niet doorgeeft aan je kinderen. Vergeet niet dat u hun rolmodel bent, dus ze kunnen u net zo goed zien als een gelukkig, kalm persoon die weet hoe ze met haar emoties moet omgaan. Ze zullen alleen maar hetzelfde willen doen 😊