Spring in 't Veld, de gids voor het gezin en voor kinderen in België

Mmmmm, groentjes!

Gepubliceerd op 30/01/2018 Gepost door FB
groentjes

Spruitjes, witloof, broccoli, radijsjes, venkel...: de meeste kinderen halen er hun neus voor op. Hoe komt dat? Wel, deze groenten hebben eerst en vooral een lichtjes bittere of specifieke smaak. Bovendien hebben kleine kinderen meer smaakpapillen dan volwassenen en die liggen ook nog eens niet alleen op de tong (zoals bij volwassenen) maar verspreid over hun hele mond en keel. Dat heeft als gevolg dat kinderen anders (zeg maar sterker) reageren op voedsel dan volwassenen.

Daarnaast zit de afkeer voor bittere en zure voeding ook in onze genen. Duizenden en duizenden jaren geleden stelden onze voorouders proefondervindelijk vast dat bepaalde planten met een bittere of zure smaak vaak giftig waren. Van zoet en vet, die als veilig beschouwd werden, kregen ze dan weer geen genoeg (net als wij). Die natuurlijke reflex vinden we tot op vandaag terug bij baby’s. Zoete moedermelk vinden ze meteen lekker.

Natuurlijk heb je geen zin in een lange strijd aan tafel over wat je kind moet opeten en wat niet. Gezelliger wordt etenstijd er immers niet op. Maar groenten zitten boordevol vezels en vitaminen en die heeft je kind nodig. Ze beschermen tegen allerlei kwaaltjes en dragen ook bij tot een gezond gewicht. Wedden dat deze tien tips helpen om je kleine kapoenen gezonder te doen eten?

1. Jong geleerd

Het is een cliché dat ook geldt wanneer het op eten aankomt. Hoe jonger baby’s wennen aan verschillende groentesmaken, hoe beter ze die later allemaal zullen eten. Draai dus verschillende soorten groenten in papjes, zodat je kind aan zoveel mogelijk verschillende smaken kan wennen. Onderzoek toont bovendien aan dat baby's via de borstvoeding ook heel wat smaken binnenkrijgen. Zo beginnen ze alvast te wennen aan groentjes. 

2. Het goede voorbeeld

Als jij zelf geen groenten eet, wordt het wel erg moeilijk om je kinderen te overtuigen om hun dagelijkse portie op te eten. Eet dus samen en toon hoe het moet.

3. Niet forceren

Dwing je kinderen niet om groenten te eten die ze echt niet lusten. Zo krijgen ze een nog grotere afkeer van groenten. Laat ze een klein hapje proeven en probeer het later nog een keer. Ook belonen met een snoepje is geen goed idee. Zo leer je ze immers aan dat een snoepje beter is dan groenten.

4. Combineer en varieer

Kies elke dag voor een andere groente en bereid die ook op verschillende manieren. Misschien lust je kind een bepaalde groente niet graag gekookt, maar gaat diezelfde groente wel vlotjes naar binnen gewokt of rauw? Kook groenten ook nooit te plat, maar kies voor beetgaar. Een knapperige beet is veel interessanter en bovendien behouden de groenten hun aantrekkelijke felle kleur. Combineer verschillende smaken. Dat bittere witloof gaat vast vlotjes naar binnen met wat zoete appeltjes erbij.

5. Het oog wil ook wat

Kinderen houden van felle kleuren. Meng daarom wat rode en gele groenten onder een groene salade. Of ga voor een speelse presentatie en maak van een pizza een schilderij vol groentjes.

6. De hele dag door

We denken nog te vaak op een traditionele manier over groenten en serveren ze enkel bij de warme maaltijd ’s avonds. Zet tussendoor ook groenten op het menu. Snoeptomaatjes zijn een perfect tussendoortje tijdens de speeltijd. Leg wat komkommer of sla tussen de boterhammen of voeg een klein slaatje of wat wortelstaafjes toe aan de brooddoos van zoon- of dochterlief.

7. Blijven proberen

Geef het niet op na één mislukte poging. Kinderen moeten een nieuwe smaak gemiddeld 10 tot 15 keer proeven voor ze die leren appreciëren. Schrap groenten die niet in de smaak vallen dus niet meteen definitief van het menu maar probeer het later nog eens, op een andere manier bereid, in een ander gerecht, op een andere manier gesneden. Misschien vinden ze het na een tijdje wel lekker?

8. Goed doseren

Schotel je kind geen te grote porties voor. Een gigantische berg groenten op een bord is niet haalbaar. Een kleine hoeveelheid wordt makkelijker opgegeten en achteraf kan het kind trots zijn op zichzelf. Kies ook voor kleine stukjes, die zien er aantrekkelijker uit en zijn haalbaarder om op te eten.

9. Verstoppertje spelen 

Verstop groenten in een saus of soep. Voeg een paprika, een courgette en wat wortels toe aan een tomatensoep of doe fijngesneden champignons bij de spaghettisaus. Wedden dat het zo wel lukt?

10. Daar is een geurtje aan

Spruitjes en kolen hebben niet alleen een lichtjes bittere smaak, maar ook een zwavelachtige geur. Als je deze groenten lang kookt, wordt de geur alleen maar sterker. Kook kleine spruitjes daarom niet langer dan 7 minuten en grote niet langer dan 10 minuten. Kool kan je in kleine stukjes snijden zodat de groente sneller gaart. 





Andere artikels In de rubriek Cooking

Cocktails voor kids

Drie verfrissende aperitiefdrankjes voor kinderen

Klinken op de zomer? Dat doen we met z'n allen. Met deze drie kindvriendelijke aperitiefdrankjes proosten je kids vrolijk mee!

Lees meer
Speculaas

Zelf speculaas bakken

Wat rijmt er op Sinterklaas? Speculaas! Wist je dat je de favoriete koekjes van de Sint ook makkelijk zelf kan bakken? Aan de slag!

Lees meer
Lees ook